“Horecabier Zilver: glorieuze winnaar van onze bierproeverij”
Harm Heeres, bestuurslid Koninklijke UD
Harm Heeres, bestuurslid Koninklijke UD
“Ons eigen biermerk is ons A-merk geworden”
Koninklijke UD is de oudste veldsportvereniging van Nederland: in 2025 viert de vereniging maar liefst haar 150-jarig bestaan. Sinds een jaar wordt in het clubhuis het eigen clubbier getapt. Bestuurslid Harm Heeres: “We hebben niet lang hoeven nadenken over de naam voor ons bier. We zijn in 1875 opgericht. Ons bier heet dus ‘Anno 1875’. We hoeven er nooit iets over uit te leggen!”
De coronajaren hakten behoorlijk in de financiën van de Deventer voetbalclub, zoals voor veel clubs geldt. Daarom ging het bestuur op zoek naar mogelijkheden om te besparen. De inkoopkosten van het clubhuis bleken aan de hoge kant, waaronder die van het bier. Zeker nu ook de bierbrouwers hun prijzen flink verhogen. “We wilden kosten besparen, maar zonder in te leveren op kwaliteit. Zo kwamen we bij Horecabier uit.”
De club zat niet vast aan contracten met brouwerijen waardoor ze vrij waren om met een andere bieraanbieder in zee te gaan. “Voordat we een nieuw biermerk kozen, hebben we een proeverij georganiseerd voor onze leden. Zo konden we in goede harmonie bepalen welk biermerk we voortaan zouden tappen. We serveerden een aantal bieren van verschillende brouwerijen en Goud en Zilver van Horecabier. Die laatste werd de glorieuze winnaar. Puur om de smaak: de keus was snel gemaakt!
Toen de keuze voor het bier was gemaakt, ging het snel: de naam lag voor de hand, het logo van de club was geschikt voor op de glazen, viltjes en tapknoppen dus ook het ontwerpproces verliep vlot. Een nieuw clubbier was geboren. Er werd een feestje georganiseerd om het biertje aan de leden te presenteren. “Dat viel in goede aarde, net als het bier zelf. Onze leden kiezen sindsdien massaal voor Anno 1875 als ze bier bestellen, het is nu zelfs ons standaardbier.
Ook spelers van andere clubs die uitwedstrijden voetballen bij Koninklijke UD zijn te spreken over Anno 1875. “Ze vinden het interessant, er ontstaan leuke gesprekken aan de bar. Ik verwacht een zwaan-kleef-aan-effect: het is voor een club hartstikke leuk om je eigen biermerk te serveren. Maak er je unieke merk van, wees creatief en vooral niet bang om af te stappen van de bekende merken. Je zult zien dat de verhouding Horecabier en dat van een andere brouwer heel snel 80/20 is, ik schat zelfs dat die bij ons inmiddels op 90/10 ligt. Je eigen biermerk moet je A-merk worden. Dat is bij ons heel goed gelukt.”
Ook over de service van Horecabier is Heeres erg tevreden. “Horecabier levert premium kwaliteitspils, je proeft geen verschil met de bekende biermerken. De prijs/kwaliteitverhouding is meer dan uitstekend. De vaten worden gewoon via de groothandel geleverd tot in de koelcel. In het begin moet je er iets meer ‘effort’ in steken, maar vervolgens zie ik alleen maar voordelen van onze samenwerking met Horecabier.”
Het bestuur heeft plannen voor de toekomst van Anno 1875. “We willen ons bier breder in de markt zetten, ook de thuismarkt van onze leden aanboren. Bijvoorbeeld met bieren op krat. We brainstormen ook met Horecabier over ons 150-jarig jubileum, misschien gaan we iets doen met magnumflessen? We hebben allerlei ideeën, en Horecabier is hierin een hele creatieve partner die graag meedenkt. Heel leuk!”
Sybren Ophof & Pascale Heinsius, eigenaren Fort de Gagel
“Wij ontwikkelen graag nieuwe dingen in onze restaurants. Ons eigen Lotus Bier past hier perfect bij”
Michel Meijer, eigenaar van BistrOp3