“De investering loont zich echt”
Roy Jordaans, Eigenaar van Eetwinkel Ussen
Roy Jordaans, Eigenaar van Eetwinkel Ussen
Roy Jordaans bevindt zich al 25 jaar achter de schermen van de zaak, die tijdens de coronatijd een verfrissende wending nam en werd omgedoopt tot eetwinkel. “Het is een doorgewinterd familiebedrijf. Op m’n twaalfde hielp ik na school al mee — afwassen, opruimen, kleine klusjes — maar pas op m’n twintigste begon ik er echt serieus werk van te maken. Daarna ben ik er als vanzelf in gegroeid. Al vijftien jaar sta ik aan het roer, en het voelt als mijn tweede thuis.”
Waar vroeger standaard Heineken uit de tap kwam, bracht een bezoekje van Horecabier nieuwe inspiratie. “Na een introductie en een proefronde waren we direct verkocht,” vertelt Jordaans. “We bestelden meteen de eerste vaten.”
Het resultaat? Een lokaal gebonden biertje met karakter: ‘t Uske. “We serveren het onder die naam omdat het een knipoog is naar onze regio. En dat werkt! Mensen zijn nieuwsgierig, stellen vragen, willen het verhaal achter het bier weten — en vaak blijven ze daarna hangen voor nog een glas. Of twee.”
“Het leuke is: gasten beginnen met ‘Wat is dit eigenlijk?’ en eindigen met ‘Geef er nog maar eentje!’ Dat zegt alles. Het valt op tussen het standaard aanbod.”
Ook over de samenwerking met Horecabier is Roy meer dan tevreden. “Ik vind dat ze een sterk concept in handen hebben. Alles klopt: van smaak tot uitstraling. Ik zou het zonder twijfel zelfs aan m’n concurrenten aanbevelen — en dat zegt wat.”
De praktische kant zit ook goed in elkaar. Lege fusten maken snel plaats voor volle: “De levering is top. Twee keer per week kunnen ze leveren, dat geeft ons veel flexibiliteit. En ook de bijbehorende accessoires — glazen, viltjes, taplenzen — zijn altijd snel beschikbaar. Ze denken mee, en dat voelt prettig.”
Die uitstraling van het merk is voor Roy en zijn team belangrijk. “Bij Eetwinkel Ussen hechten we veel waarde aan sfeer en beleving. We promoten ons eigen merk graag, we zijn er trots op. We hebben een kleine investering gedaan in gepersonaliseerde glazen, mooie viltjes en taplenzen, en dat loont zich écht. ‘t Uske trekt de aandacht, het maakt mensen nieuwsgierig. En weet je? Niemand mist de grote merknaam. Sterker nog, mensen vinden het juist leuk dat het lokaal en eigen voelt.”
Max Postma, Eigenaar van Beach Bites
Sander van Haasteren, Eigenaar van Pieterman