“Ik ben gehecht aan mijn vrijheid, die vind je niet bij de grote brouwerijen. Wel bij Horecabier”

Marco Poldervaart, eigenaar van ’t Havenmantsje

proost havenmantsje

‘t Havenmantsje 1884: bijzonder bier voor een bijzonder restaurant

Restaurant ’t Havenmantsje in Harlingen bevindt zich op een bijzondere locatie. Meesterkok Marco Poldervaart: “Daar hoort een bijzonder bier bij, iets anders dan de gebruikelijke merken. Het bierconcept van Horecabier past mij daarom uitstekend. ‘t Havenmantsje 1884 – zoals ons bier heet – doet het goed, mijn gasten zijn laaiend enthousiast!”

Poldervaart is gehecht aan zijn vrijheid. “Grote bierleveranciers bieden vaak allerlei gratis spullen als je een contract afsluit, van taps tot glazen, spoelbakken, leidingen en noem maar op. Daar staat tegenover dat je een bepaalde hoeveelheid bier moet afnemen. Doe je dat niet, dan moet je je verantwoorden. Ik houd niet van contracten, ik wil mij vrij voelen en heb daarom nooit een dergelijk contract afgesloten. Ik koop mijn eigen spullen en ik wil de vrijheid hebben om verschillende bieren naast elkaar te tappen.” De gast moet een keuze hebben, vindt hij. “Ik wil niet één merk bieden en iets uitstralen als: take it or leave it. De vraag naar bijzonder bier stijgt enorm, daarom wil ik ook andere bieren bieden. Harlingen heeft een eigen bierbrouwerij, ik vind het leuk om dat naast ‘t Havenmantsje 1884 te serveren. Een mooie combinatie die goed bij ons past.”

Eigen uitstraling

Restaurant ’t Havenmantsje is gevestigd in een bijzonder pand: een voormalig gerechtsgebouw uit 1884. De keuze voor zijn biernaam was dus snel gemaakt. “Horecabier biedt een uitgebreid concept en een zeer ruim assortiment aan glaswerk, viltjes, tapknoppen en noem maar op. Met je eigen logo kun je je biermerk een hele mooie uitstraling geven, die echt bij je past. Ik heb er ‘Meesterlijk gebrouwen’ aan toegevoegd, dat past bij mijn ambacht, meesterkok.”

De juiste prijskwaliteitverhouding

De prijskwaliteitverhouding van Horecabier is ruimschoots in orde, aldus Poldervaart. “Voor Horecabier betaal je ongeveer de helft minder dan voor een gemiddeld biertje van de bekende merken. Zo kan ik een schappelijke prijs rekenen, ik hoef geen vijf euro per biertje te vragen. Bovendien is de kwaliteit van Horecabier heel goed, tot nu toe heeft geen van mijn gasten om een bekend biermerk gevraagd.”

Wie niet waagt…

Of hij collega’s aanraadt een eigen biermerk te beginnen? “Tuurlijk, waarom niet? Horecabier biedt vrijheid, kwalitatief hoogstaand bier voor een goede prijs en een mooi concept. Je moet het gewoon proberen. Wie niet waagt…”

Geïnteresseerd in een biermerk voor uw onderneming?
“Ons Beuntjesbier heeft het A-merk dat we tapten er volledig uit geconcurreerd”

Jasper van Leeuwen, eigenaar van Café de Beuntjes

“Wij ontwikkelen graag nieuwe dingen in onze restaurants. Ons eigen Lotus Bier past hier perfect bij”

Michel Meijer, eigenaar van BistrOp3

Toon alle referenten