NMa nodig voor fatsoenlijke biermarkt

KHN-directeur: ‘NMa nodig voor fatsoenlijke biermarkt’

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) is volgens KHN-directeur Lodewijk van der Grinten ‘de marktmeester die nodig is om de biermarkt van het slot te halen’. ‘Er moet iets gebeuren! We vragen de NMa om stappen te nemen, want een fatsoenlijke branche is nodig.’

In Perscentrum Nieuwspoort in Den Haag werd woensdag 29  augustus op initiatief van Koninklijke Horeca Nederland eentweede onderzoek over de biermarktgepresenteerd. NMa vroeg de brancheorganisatie om in kaart te brengen hoe het is met het overstapgedrag van caféondernemers naar een andere brouwer. Het resultaat: in de afgelopen vijf jaar stapte jaarlijks slechts 2,4 procent van de ondernemers over.‘Een tweede bevestiging dat de biermarkt hartstikke op slot zit’, aldus Van der Grinten. ‘Er is geen enkele beweging en als er ondernemers zijn die wel overstappen, dan komen de meesten ook nog eens terecht in een nog diepere voetenklem. Tegenover elke twee bedrijven die na het overstappen minder werden gebonden, staan er vijf die juist sterker werden gebonden aan de brouwerij, aldus het onderzoek.’NMA moet onderzoek doen naar kartelvorming
Volgens de KHN-directeur heeft de NMa ‘voor minder onderzoek gedaan naar kartelvorming’. ‘Bij gas en elektriciteit is het overstapgedrag tegen de 10 procent en zegt de NMa dat onderzoek nodig is. En dat is low interest, want een consument stapt niet zo snel over. In de cafésector is sprake van slechts 2,4 procent en zorgt de verkoop van bier voor 50 procent van de totale omzet. Vanzelfsprekend dus dat de ondernemer zijn beste prijs wil, alleen kan hij die niet krijgen.’

‘We moeten af van afnameverplichtingen en slechte prijsvorming’, aldus Van der Grinten. ‘Daarvoor hebben de brouwerijen hulp nodig van buitenaf. Alleen kunnen ze dat niet, omdat ze in een competitieve markt zitten. De NMa kan de regels veranderen en naar oplossingen zoeken, in overleg met KHN en de brouwerijen.’

Alleen Heineken aanwezig
De vier grote brouwers waren door KHN uitgenodigd, maar alleen marktleider Heineken gaf daaraan gehoor. Een tactisch één-tweetje? Van der Grinten: ‘Absoluut niet. We hebben met iedereen gesproken en ze ook allemaal uitgenodigd. Alleen Heineken heeft daaraan gehoor gegeven en zich kwetsbaar opgesteld in het hol van de leeuw. De rest mist hierdoor een deel van de discussie en dat is erg jammer.’

Video intervieuw

bron: Misset horeca

Wil je op de hoogte blijven?

*Bij het versturen van dit formulier gaat u akkoord met onze Privacy Policy