10 november 2012
Het bericht dat bierbrouwer Heineken ontruiming eist van Nieuwe Dikke Dries in Utrecht sloeg bij velen in als een bom. Niet alleen vanwege de band met de horecazaak/-eigenaar zelf, maar ook vanwege de steeds grotere, landelijke roep om een transparante biermarkt.
Uit het bierdossier blijkt namelijk dat veel horecaondernemers contracten hebben waardoor ze relatief veel voor bier en huur betalen aan de brouwer én ze niet kunnen overstappen. (Kijk eventueel op KHN.nl/bier.)
Uit de rechtszaak tussen Nieuwe Dikke Dries en Heineken bijvoorbeeld, blijkt dat Jos de Winter (eigenaar Nieuwe Dikke Dries) 60.000 euro per jaar meer voor zijn bier betaalt dan een niet-gebonden ondernemer. Dit omdat het pand van Heineken is. Ook kan de brouwer hogere huur rekenen en heeft hij het alleenrecht op het biermerk dat verkocht wordt.
Zowel Heineken als Jos de Winter hebben in ieder geval met elkaar afgesproken geen uitspraken te doen over de kwestie tot de rechterlijke uitspraak op vrijdag 23 november.
Feit is momenteel dat De Winter in afwachting van de rechterlijke uitspraak het nu niet makkelijk heeft. Vriend Hermannus Stegeman vroeg eenieder daarom op Twitter hem te ondersteunen met een leuke, creatieve, relevante tweet met de hashtag #iksteunJos.
Dit bleef niet onopgemerkt. In de loop van de avond was #iksteunJos zelfs even trending topic in Nederland. Volgens de online tool Topsy.com stond het aantal tweets met #iksteunJos op zaterdag 10 november om 13.00 uur op 1.438. Volgens TweetReach Pro zijn de tweets met de hashtag daardoor gezien door 1,3 miljoen mensen.
Inmiddels is ook de Twitter-account IksteunJos gestart: voor een eerlijke huurprijs en een eerlijke, transparante biermarkt.
Daarnaast startte horecaondernemer Joris Hagting een online petitie.
Eenieder kan hier aangeven dat hij het niet eens is met de manier waarop brouwers werken. Hagting: “We willen een eerlijke en rechtvaardige behandeling van de horecaondernemer in samenwerking met de brouwerijen”.
Reactie De Winters
Jos en vrouw Ursula de Winter in een reactie op Facebook: “De honderden steunbetuigingen doen ons erg goed, en knuffels van onze gasten die zich zorgen maken over hun stamkroeg zijn hartverwarmend. Dat doen ons weer beseffen dat we een heel apart beroep hebben en dat een café meer is dan een plek waar je iets te drinken kunt halen.”
“Reacties van oude gasten die dierbare herinneringen aan hun studenten(stap)tijd hebben, of die ene meneer die altijd stilletjes zijn drankje drinkt en eigenlijk nooit wat zegt; we koesteren ze allemaal.”
Bron: Proost