Fusie biergiganten AB InBev en SABMiller is rond

De twee grootste bierbrouwers ter wereld, Anheuser-Busch InBev en SABMiller gaan fuseren. Ze hebben daarover overeenstemming bereikt na een overnamestrijd van een maand.

AB InBev biedt 44 pond per aandeel voor het Brits-Zuid-Afrikaanse moederbedrijf van Grolsch, te voldoen in contanten en eigen aandelen. Daarmee wordt SABMiller in totaal gewaardeerd op ruim 70 miljard Britse pond, zo’n 96 miljard euro. Eerdere biedingen van AB Inbev werden door het bestuur van SABMiller afgewezen.

Door de fusie ontstaat een bierbrouwer met een wereldwijd marktaandeel van zo’n 30 procent. Het Braziliaans-Belgische AB InBev is bekend van onder meer de merken Budweiser, Jupiler, Leffe, Hoegaarden en Hertog Jan. SAB Miller heeft biermerken in huis als Grolsch en Peroni.

Gedroomde overname

“Voor AB InBev is dit een jarenlange gedroomde deal,” zegt analist Robert Jan Vos van ABN Amro. “De belangrijkste reden is de fantastische positie in Afrika van SAB Miller. In dat groeicontinent heeft AB Inbev nu nog nauwelijks een positie.”

De nieuwe biergigant zal wel een aantal onderdelen moeten afstoten om niet te veel macht te krijgen. Vooral in China en Noord-Amerika is de overlap groot.

Niet gunstig voor Heineken

Voor Heineken, zelf ook sterk in Afrika, is de overname niet zo gunstig volgens Vos. “In Afrika, waar Heineken zelf een belangrijke positie heeft, krijgt het een geduchte concurrent tegenover zich.”

Grolsch, onderdeel van SAB Miller, zal weinig merken van de overname, is de inschatting van de analist. “Met alle respect voor het mooie biermerk Grolsch: in de boardroom van AB Inbev is dat geen onderwerp van gesprek geweest. Het is heel klein op het totaal.”

Ondanks de macht van het nieuwe reuzenbedrijf zullen de prijzen van bier niet zo snel omhoog gaan. “Eerst zullen ze in de kosten snijden. Om dan meteen over te gaan tot prijsverhogingen: dat verwacht ik niet,” zegt Vos.

Niet onverwacht

Het bod van AB InBev kwam vorige week niet onverwacht. In september deed AB InBev voor het eerst een bod op de concurrent.

Ook SABMiller was onrustig. Om de touwtjes zelf in handen te houden, probeerde SABMiller vorig jaar Heineken nog te verleiden tot een fusie. De oprichtersfamilie van de Nederlandse brouwer bleek daar echter niet voor te porren.

AB InBev en SABMiller zijn samen goed voor een jaaromzet van omgerekend bijna 57 miljard euro. Heineken, dat op de wereldmarkt nu nog de derde plek inneemt achter de twee fusiepartners, kwam vorig jaar tot een omzet van ruim 21 miljard euro.

 

bron: NOS

Wil je op de hoogte blijven?

*Bij het versturen van dit formulier gaat u akkoord met onze Privacy Policy