“Als er gevraagd wordt waar het vandaan komt, zeg ik wel eens gekscherend dat we het in de kelder brouwen.”
Ivo Moens, Eigenaar van Madame Georgette
Ivo Moens, Eigenaar van Madame Georgette
Ivo Moens runt sinds 2023 samen met zijn vrouw Madame Georgette, een bistro met een Frans karakter in het hart van Venlo. Er wordt een eigen Madame Georgette Pilsner geserveerd, evenals een Madame Georgette Weizen, beiden geleverd door Horecabier.
“We hebben een Franse bistro en wilden daarbij graag een Frans bier serveren. Dat was echter niet te krijgen. Zo kwamen we op het idee om zelf ons eigen bier te brouwen. Prijstechnisch was het ook nog eens heel aantrekkelijk, dat helpt ook mee. Zeker als je een café hebt kan je daarmee op drank flink besparen. Horecabier doet het top op het gebied van prijzen. De kwaliteit is uitstekend. Door gasten wordt het goed ontvangen. We serveren het in een mooi glas met een voet. Als je er mee aan tafel komt, zie je dat de gast dat waardeert. Maar naast de presentatie krijgen we ook enkel positieve reacties op het product zelf.”
“Laatst kwam er een gast die al een poosje niet geweest was. Het eerste wat diegene vroeg was of we nog aan het brouwen geweest waren. Mensen onthouden het en vragen er naar. Als er gevraagd wordt waar het vandaan komt, zeg ik weleens gekscherend dat we het in de kelder brouwen.”
“Veel collega’s hebben die brouwerijverplichting. Maar ik zou ze zeker adviseren om een eigen biermerk te introduceren, als ze daar de mogelijkheid voor hebben.”
“De kosten om ons eigen merk te introduceren vallen wat mij betreft in het niet bij de lage inkoopprijs. We hebben gekozen voor de bierglazen op voet, onze eigen viltjes en tapkranen met het logo. Je moet wat investeren, maar ook bij brouwerijen krijg je doorgaans niet alle materialen gratis.”
“De stap naar Horecabier ging vrij simpel doordat we geen oude brouwerij hadden. Ik heb ook weleens in een pand gezeten dat verbonden was aan een brouwerij. Daar kreeg ik achteraf een staffelkorting, en daar had ik dan toch een bepaald gevoel bij. Ik hoor links en rechts dat je wordt uitgemolken door grote brouwerijen. Ook Horecabier heeft met de inflatie de prijs wat moeten opschalen, maar dat viel bij hen enorm mee. Vooral in vergelijking met wat grote namen tegenwoordig vragen.
“Bovendien zijn de medewerkers van Horecabier goed bereikbaar. We hebben een keer een fust gekregen dat niet helemaal goed was, dat kan een keer gebeuren, en daar wordt dan heel vlug op geanticipeerd. Je kan ze altijd een WhatsApp sturen en krijgt dan snel bericht terug. Ze zijn volop bereikbaar.”
Edwin Hoogland, Bedrijfsleider Horeca Zuiderzeemuseum
Sybren Ophof & Pascale Heinsius, eigenaren Fort de Gagel