“Branding is meer dan je naam ergens opplakken. Gasten ervaren het als een erkenning van het product.”

Jeroen van Doorn, Eigenaar van Dukdalf

Een Meerpaal van smaak: Dukdalf Weizen

Op de elfde dag van de elfde maand in 2011, een bezielende datum voor carnavalliefhebbers, werd restaurant Dukdalf in Kerkdriel ingeschreven. En daar houdt de symboliek niet op: de naam Dukdalf verwijst naar een grote meerpaal met witte kop, die schepen helpt aanleggen. Dat beeld zie je ook terug in het logo, én in de manier waarop eigenaar Jeroen van Doorn zijn zaak benadert: als een plek om aan te meren, tot rust te komen en vooral te genieten van alles waar hij trots op is, waaronder zijn eigen Dukdalf Weizen. 

“Dukdalf is in de basis een restaurant, maar we doen veel meer dan lunchen en dineren. Walking dinners, bruiloften tot 300 man, en dan zijn we daarnaast ook gewoon nog open voor het reguliere publiek. We willen dat mensen hier iets meemaken. Niet alleen lekker eten, maar een fijne ervaring hebben.”

 

Dat streven naar beleving zit ook in de keuze voor een eigen huisbier, ontwikkeld in samenwerking met Horecabier. “Ik ben een fervent bierliefhebber, en dit is mijn huiskamer – ik leef hier. Dan wil ik dat alles wat je ziet en proeft ook echt van ons is. We hebben een eigen wijn, eigen brood genaamd de Dukdalfbol, en we presenteren onze gerechtjes op een etagère in de vorm van een dukdalf. Zelfs de gemeente stuurde een keer een mail over ons ‘Dukdalf-menu’. Je maakt er een merk van. Zo ontstond ook de wens voor een eigen bier. Een bier waar ik trots op kan zijn.”

Branding is volgens de ondernemer meer dan je naam ergens opplakken. “Gasten ervaren het als een erkenning van het product: je zegt in feite, ‘hier staan we achter’. Als je je naam eraan verbindt, moet het iets zijn waar je trots op bent, iets bijzonders.” Die trots van Jeroen stroomt tegenwoordig uit de tap, onder de naam Dukdalf Weizen.

 Allemansvriend 

“Het is geen klassieke Duitse weizen waar je na twee glazen vol van zit. Deze is fris, vriendelijk en doordrinkbaar. Geen opgeblazen gevoel, geen zware alcoholklap. Gewoon een allemansvriend. Ook vrouwen bestellen ’m graag, zonder dat het als ‘speciaalbier voor mannen voelt”, stelt Jeroen met een knipoog. 

De samenwerking met Horecabier kwam op gang toen Jeroen contact zocht met een bekende uit zijn netwerk. “Ik kende al iemand bij Horecabier en wilde daarmee sparren. De vertegenwoordiger kwam gelijk langs met een proefpakket. We hebben verschillende bieren geprobeerd, en het was vrij snel duidelijk: die weizen, dat wordt ’m. Geen discussie. Het eerste fustje was voor personeel en vaste gasten, en iedereen was unaniem enthousiast. Inmiddels zijn de eerste 26 fusten erdoor. En dat voor een restaurant dat geen biercafé is.” 

 Handreiking 

Ook aan branding wordt gedacht. “We hebben een spandoek langs de weg hangen met ‘Dukdalf Weizen’, en op onze website is er een aparte pagina aan gewijd. Ik ben zelf 50 kilo afgevallen, dus ik kan grappen dat je er niet dik van wordt,” lacht hij. Twijfelende gasten doet hij een royale handreiking: “Ik vertel wat voor bier het is, licht en fris, en zeg daarbij eerlijk: 

als je ’m niet lekker vindt, krijg je ’m van mij.” Dat aanbod heeft hij tot nu toe 20 keer gedaan, “en eigenlijk werd er voornamelijk een tweede besteld.” 

Jeroen blijft loyaal aan de brouwerij waarmee hij begon. “Wij hebben altijd Brand Bier geschonken, en daar ben ik ook tevreden over. In het begin, toen het zwaar was, hebben ze me gesteund. We zijn gegroeid van vier man naar ruim veertig, en zij hebben nooit dwarsgelegen. Maar ik wilde iets dat nog meer ‘van ons’ is.” 

Brand blijft dan ook op het menu staan, naast het eigen bier. De samenwerking met Horecabier en de groothandel noemt hij soepel en transparant. “Ik bestel het bier gewoon via onze groothandel, hartstikke makkelijk. De prijzen zijn helder en eerlijk. Je krijgt wat je betaalt.”


Aanrader 

Of hij een eigen biermerk zou aanraden aan anderen? “Zeker. En dat doe ik ook al. Een goede vriend van me, met een paar zaken in het zuiden, gaat er deze winter ook mee aan de slag. Ik ben daar heel open in”, meent Jeroen. “Maar verder zeg ik: je bent gek als je het niet doet. En als je groot genoeg bent, kun je er altijd nog een pilsje naast zetten.” 

Branding is meer dan je naam ergens opplakken. Gasten ervaren het als een erkenning van het product: je zegt in feite, “hier staan we achter”. Als je je naam eraan verbindt, moet het iets zijn waar je trots op bent, iets bijzonders. 

 

Geïnteresseerd in een biermerk voor uw onderneming?
“Nadat we een zomer succesvol met het witbier van Horecabier hebben gewerkt, wordt binnenkort ook een pils onder de naam Beach Gold geserveerd in de lounge.”

Max Postma, Eigenaar van Beach Bites

“Je geeft je gasten een reden om terug te komen”

Sander van Haasteren, Eigenaar van Pieterman

Toon alle referenten
Group 5
Bier in je mailbox!

Onze bierbrief ontvangen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief, blijf op de hoogte en maak kans op een 20 liter fust Horecabier!

Fill 1 20-liter fust pilsener
whatsAppIcon