“Ik raad het collega’s heel vaak aan: begin je eigen biermerk. Gewoon doen, bel Joost!”
Jellena van Mill, restaurantmanager van Saqsa Restaurant
Jellena van Mill, restaurantmanager van Saqsa Restaurant
“Restaurant Saqsa in Den Haag is een klein maar bijzonder restaurant. Daarom willen we onze gasten iets speciaals voorzetten, dat zie je bijvoorbeeld terug in ons menu en in onze wijn. Een eigen bier past hier uitstekend bij!” Restaurantmanager Jellena van Mill vertelt over het ontstaan van Akwaba bier.
“Akwaba betekent ‘welkom’ in Ivoorkust, wij willen dat onze gasten zich welkom voelen. Ze beginnen een diner vaak met een biertje voordat ze overstappen op de wijn. ‘Welkom’ past daar mooi bij.” De niet zo voor de hand liggende naam roept regelmatig vragen op van gasten. “Ze willen weten wat het betekent, waar het bier vandaan komt, er is veel interesse in. Ze vinden het heel leuk dat we ons eigen akwaba bier hebben. Het smaakt bovendien erg goed, dat is natuurlijk heel belangrijk!”
Jellena kijkt met plezier terug op het proces naar hun eigen akwaba bier. “Ik ben 100% blij. We hebben glazen, viltjes en taplenzen met het logo dat onze chef heeft ontworpen – hij is ook grafisch ontwerper en ging meteen aan de slag toen we met Horecabier in zee gingen. We hebben gekozen voor een iets luxer model glas, dat past mooi bij het restaurant.” Ze is blij met de samenwerking met Horecabier. “Joost is superaardig, heel relaxed, en hij reageert enorm snel als ik een vraag app. Binnen een minuut heb ik antwoord!”
In Saqsa tappen ze Akwaba bier, daarnaast is er de keuze voor een speciaal biertje dat past bij het seizoen. Over de prijs is ze erg te spreken. “De grote brouwerijen bieden allemaal gratis spullen aan maar dat verdienen ze dubbel en dwars terug met hun prijzen. Voor zo’n fust betaal je meer dan twee keer zoveel als voor een fust Horecabier. Bovendien is het gewoon goed bier, dus de keuze voor Horecabier was snel gemaakt.”
De horeca zit in haar familie: haar zus runt een paviljoen. “Zij tappen ook Horecabier onder hun eigen naam, en ook daar is het een succes. Ik raad het andere horecaondernemers echt aan, je moet gewoon overstappen op Horecabier. De investering verdien je zo terug. Zeker voor kleinere ondernemers is het een interessant concept, maar ook voor grote zaken is het aantrekkelijk. Als ik collega’s spreek, zeg ik het regelmatig: gewoon doen. Bel Joost!”
Marco Poldervaart, eigenaar van ’t Havenmantsje
Cees Broer, bestuurslid van Watersportvereniging IJsselmonde