Betaal horeca iedere week dat ze gesloten zijn 1% van de laatste jaaromzet via de belastingdienst! Snel, simpel en adequaat!

help de horeca

Help de Horeca: Betaal horeca iedere week dat ze gesloten zijn 1% van de laatste jaaromzet via de belastingdienst!

Veel mensen en organisaties reageren enthousiast op de steunmaatregelen van het kabinet, maar ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom. Zowel qua inhoud als proces zijn de regels voor de horeca sector volstrekt onvoldoende.

Ik heb hieronder twee berekeningen gemaakt die de situatie voor en na corona weergeven voor twee type horeca ondernemers.

Voorbeeld 1: Hans en Wilma zijn eigenaar van Restaurant “Noeste Arbeid” en werken vanuit een VOF

Voor Corona, per maand Na Corona, per maand
Omzet 40.000,- 0,-
Inkoop -/- 12.000,- 0,-
Personeel -/-12.000,- -/- 1.200,-
Overige vaste kosten (bijv huur) -/- 8.000,- -/- 8.000,-
Overige variabele kosten -/- 4.000,- 0,-
Ondernemers-inkomen 4.000,- -/- 9.200,-

 

Voorbeeld 2: De heer J. de Vries is eigenaar van het succesvolle Café restaurant “tres chique” en werkt vanuit een BV en holding.

Voor Corona, per maand Na Corona, per maand
Omzet 80.000,- 0,-
Inkoop -/- 24.000,- 0,-
Personeel -/- 2.400,-
Overige vaste kosten (bijv huur) -/- 15.000,- -/- 15.000,-
Overige variabele kosten -/- 6.000,- 0,-
Management kosten -/- 6.000,- -/- 6.000,-
Winst 5.000,- -/- 23.400

 

In dit overzicht houd ik dan zelfs geen rekening met de volgende kosten;

Er worden weliswaar ruime mogelijkheden geboden om geld te gaan lenen, maar voor veel horeca ondernemers zal dit de doodsteek zijn. Als Hans en Wilma deze maand ook nog boodschappen willen doen dan staat de teller na slechts 1 maand restaurant dicht voor hen al op min € 13.000,- Een ‘gewoon’ restaurant is jaren bezig om dat bij elkaar te sparen. Laat staan als dit 3 of 6 maanden duurt….

Als horecazaken niet om Corona, maar bijvoorbeeld vanwege een brand hadden moeten sluiten dan hadden ze wél alle vaste kosten (van de verzekering) vergoed gekregen. Dat is echt een enorm verschil.

Ik snap de goede intenties, maar ook qua proces wordt geen werkbare oplossing geboden. Op enkele uitzonderingen na, zijn alle 40.000 horecagelegenheden vanaf zondag 15 maart gesloten. Dat kan, qua aanvragen natuurlijk niet door een werktijdverkorting proces getrokken worden waar normaal gesproken enkele honderden ondernemingen per jaar gebruik van maken. Daar zal ook het opzetten van een “speciaal loket” onvoldoende gaan helpen.

Draai het om! De belastingdienst weet om welke ondernemingen het gaat. Daarnaast weten ze omzetten, loonsommen, bankrekeningnummers etcetera. Stort op alle rekeningen van horeca ondernemingen iedere week 1% van hun laatste jaaromzet. Daarmee kan personeel en een redelijk deel van de vaste lasten betaald worden. Daarmee wordt ook voorkomen dat bedrijven ‘op hun geld gaan zitten’ en niets meer betalen (wat nu wel gebeurt). Laat, bijvoorbeeld via de accountants, een eindafrekening maken als we weer in wat rustiger vaarwater zitten.

Belastingdienst én de banken zijn niet uitgerust om deze tsunami aan aanvragen te verwerken. Kijk bijvoorbeeld naar Groningen waar, ondanks de allerbeste intenties van de overheid, het niet lukt om vaart te maken in het afhandelingsproces van de aardbevingsschade. Aan het einde van ieder jaar rekent de belastingdienst voor me uit wat ik het jaar daarop ga verdienen en stuurt ook meteen een betaalverzoekje mee. Als je dat kan, dan kan je het ook in dit geval omdraaien; betaal alle horeca ondernemers 1% per week, zolang ze schade ondervinden aan het corona virus.

Harm van Deuren

Horeca ondernemer

#helpdehoreca #horeca #hartvoorhoreca #coronavirus

horecabier nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven?

*Bij het versturen van dit formulier gaat u akkoord met onze Privacy Policy