De accijnsverhogingen op bier en sterke drank die op 1 januari zijn ingegaan kosten ons land meer dan ze opleveren. De werkgelegenheid staat onder druk. Over de eerste maanden van dit jaar verkochten brouwers gemiddeld zes procent minder bier. Rond de grensstreek is dat substantieel hoger.
De accijnsverhogingen op bier en sterke drank die op 1 januari zijn ingegaan kosten ons land meer dan ze opleveren. Dit blijkt uit twee rapporten die vandaag worden gepresenteerd. Regioplan en Panteia onderzochten onafhankelijk van elkaar de gevolgen van de accijnsverhoging voor de sector. De Telegraaf bericht hierover in de krant van maandag 24 juni.
De overheid rekent op inkomsten van 39 miljoen door de accijnsverhoging van 10 procent op bier. De daadwerkelijke inkomsten worden nu berekend op 26 miljoen euro aan accijns. ‘De opbrengst van 26 miljoen euro staat niet in verhouding tot de 40 miljoen euro extra gederfde btw en accijnsinkomsten, doordat Nederlandse hun drank in België en Duitsland gaan halen. Het verlies aan werkgelegenheid kost ook nog eens vier miljoen euro,’ stelt Regioplan in haar onderzoek.
Cees Jan Adema
‘Het is een besef dat nog niet tot Den Haag lijkt door te dringen,’ aldus Cees Jan Adema van Nederlandse Brouwers. Iedere tien procent accijnsverhoging op bier tast de concurrentiepositie van brouwerijen aan en kost ruim 311 banen bij brouwers, toeleveranciers en detailhandel.’
Kratje bier
De branche zou graag zien dat Nederland net als Denemarken en het Verenigd Koninkrijk de btw en de accijnzen op bier en sterke drank zou verlagen. In Nederland gaat vijf euro van elk kratje bier naar de schatkist van de staat (accijns en btw). ‘Accijnsverhogingen werken in deze tijd averechts’ zegt Adema. ‘Hoever wil Den Haag dit beleid voortzetten, zegt hij in de wetenschap dat er ip 1 januari 2014 opnieuw accijnsverhogingen aankomen.
Bron: MissetHoreca